Fokusområder

Barnehagen har stor fokus på språk, lek og psykisk helse.

Lek er barns hovedarena for læring, i lek gjør barn erfaringer, utforsker, prøver og feiler. Der finner barn hverandre og vennskap utvikles. Barna får prøve ut ulike roller og får trening i å fungere sammen med andre. Barnets identitet og selvfølelse utvikles, samtidig som barnet får satt sine egne oppfatninger, verdier og normer på prøve i møte med de andre barna.

Spårklig kompetanse blir viktig for kunne kommunisere med de andre, delta i lek og kunne meddele egne ønsker og ha innflytelse over egen hverdag. Å støtte barnet i deres språktilegnelse er en sentral og viktig del av vår hverdag. Store deler av barnehagedagen er preget av hverdagssamtaler. For oss blir det derfor viktig å gjøre språkstimulering til en natrulig del av av det daglige samværet.

Omsorg i barnehagen handler både om relasjonen mellom personalet og barna, og om barnas relasjon til hverandre. Å gi barna mulighet til å ta imot og gi omsorg er grunnlaget for å utvikle sosial kompetanse og er et viktig bidrag i et livslangt læringsperspektiv. Vi ønsker å skape et positivt klima i barnegruppa hvor psykisk helsefremmende arbeid og sosial kompetanse står i høysetet.