Barnas språkutvikling skjer i ulik takt og tempo og med naturlig stor variasjon. Men alle barn trenger mye erfaring i å bruke språket, så tidlig og god stimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Spårklig kompetanse blir viktig for å
- kunne kommunisere med de andre og delta i lek
- kunne meddele egne ønsker og ha innflytelse over egen hverdag
Språk er mer enn ord og tilgangen til språk er avgjørende for selvfølelsen hos oss mennesker og for hvordan vi lykkes resten av livet, så for oss blir det derfor viktig å gjøre språkstimulering til en natrulig del av av det daglige barnehagetilbudet.
Bildet under viser bruk av lykkehjulet med sanger som også er en del av språkarbeidet i barnehagen
Bøker utvikler barnas fantasi, kreativitet og språk samtidig som det skaper gode samtaler og nærhet mellom barn og voksne. I barnehagen jobber vi derfor prosjektbasert med bøker som utgangspunkt for kreative prosesser, lek og felles fokus med barna.
Hos 1-åringene danner Bablarnabøkene utgangpsunktet for prosjektarbeidet dette barneahgeåret.
Hos 2-åringene jobbes det med boken "Den veldig travle edderkoppen" av Eric Carle
De eldste barna jobber med utgangspunkt i bøkene om Tambar, og gjett hva - en dag var han i barnehagen og da la han igjen en lapp til oss før han hoppet over gjerde og forsvant......