Grunnmuren i arbeidet vårt

Visjonen som vi danner grunnlaget for oss er "Aktive og glade barn i et lite og trygt miljø". Denne visjonen er, sammen med våre 4 førende prinsipper, det som danner grunnmuren i barnehagehverdagen vår.

 

Barnas beste alltid førende

 

Ønsket fremtidsbilde her er at barnas interesser, ønsker og behov alltid kommer i første rekke og blir tillagt stor vekt gjennom barnehagelivet i Nordby gård

  • Barnas stemme tillegges vekt i samsvar med alder og modning
  • Personalet stimulerer barna til selvstendighet, men bidrar med støtte til mestring ved behov 
  • Der barna er skal det alltid være voksne, men det det er en voksen fra før trengs det ikke fler 
  • Tett og godt foreldresamarbeid

 

 

Livsmestring og inkludering

Ønsket fremtididsbilde er her at alle barna som forlater barnehagelivet hos oss gjør det som robuste små mennesker  som takler sin hverdag og møter sin fremtid med forventning, trygghet og glede

  • Det arbeides aktivt og systematisk med sosioemosjonell kompetanse
  • Alle barn opplever gode relasjoner til et eller flere barn og voksne i barnehagen
  • Vi er mye ute i naturen og bruker den aktivt i vårt pedagogiske arbeid
  • Det tilrettelegges for god fysisk helse ved at barna får bruke kroppen sin aktivt og variert
  • Det jobbes aktivt med tema mangfold
  • Skogen benyttes aktivt til rekreasjon og opplevelser

 

Leken er vårt kompass

Ønsket fremtidsbilde er barn som viser god lekekompetane og at leken virkelig fremstår om den prioriterte aktiviteten i barnehagen

  • De ansatte har felles holdninger og god kunnskap om lek som de omsetter til god praksis
  • Personalet skaper felles opplevelser og gode lekeinvitasjoner for barna
  • Personalet er påkoblet i leken og bidrar til utvikling på en støttende og utforskende måte
  • Tid og rom for lek prioriteres i organiseringen av hverdagen
  • Lekemiljøet er aldersadekvat, inspirerende og fleksibelt 
  • Lek i og med naturen prioriteres

 

Språk er mer enn ord

Ønsket fremtidsbilde er at barna har et godt og variert språk som de bruker aktivt til samhandling, lek og læring

  • Personalet leser bøker, har språkutviklende samtaler /aktiviteter hver dag
  • Personalet bidrar til språktilegnelse gjennom lek, temaarbeid og hverdagsaktiviteter
  • Personalet arbeider aktivt med ord/begrepsforståelse ut fra barnas alder og modning
  • Sang og musikk brukes aktivt til språkstimulering