Lek og psykisk helse

Lek er den dominante og meningsskapende aktiviteten i barnehagealderen og skal derfor også være hovedaktiviteten i barnehagetiden.

Når vi her snakker om lek, støtter vi oss til FN's definisjon av lek som sier at lek er "enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av bana selv, som finner sted når og hvor muligheten oppstår". Leken er barns hovedarena for læring, i lek gjør barn erfaringer, utforsker, prøver og feiler. Der finner barn hverandre og vennskap utvikles. Barna får prøve ut ulike roller og får trening i å fungere sammen med andre. Barnets identitet og selvfølelse utvikles, samtidig som barnet får satt sine egne oppfatninger, verdier og normer på prøve i møte med de andre barna.

I forhold til dette med psykisk helse støtter i oss veldig til Line Melvold og Styd kommunikasjon som har sett på dette med lek og hvordan barnas mulighet til lek påvirker barnas psykiske helse i en positiv retning. De sier i sin bok "Barn er budbringere" følgende: 

  • Lek skaper trivesel, fryd entusiasme, spenning, nysgjerrighet og utfordring
  • Lek utløser dopamin som igjen gir en opplevelse av velvære
  • Lek reduserer stress og styrker stressresponssystemet
  • Lek styrker tilhørighet, samhold, fellesskap og relasjoner
  • Lek utvikler hjernen
  • Lek ivaretar medvirkning, meninsskaping og autonomi

 

Vi jobber også med "Mitt Valg" som er et program med temaer knyttet til psykisk helse utviklet av Lions. Programmet bygger på "De 7 psykiske helserettighetene" av Arne Holte. 

Med MITT VALG øver barn på å bygge vennskap, håndtere tanker og følelser, sette grenser for seg selv og respektere andres grenser og å etablere gode levevaner i trygge omgivelser. Systematisk og langsiktig bruk av MITT VALG gir barn gode sosioemosjonelle ferdigheter, økt selvrespekt og en god psykisk helse.