Når vi her snakker om lek, støtter vi oss til FN's definisjon av lek som sier at lek er "enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av bana selv, som finner sted når og hvor muligheten oppstår". Leken er barns hovedarena for læring, i lek gjør barn erfaringer, utforsker, prøver og feiler. Der finner barn hverandre og vennskap utvikles. Barna får prøve ut ulike roller og får trening i å fungere sammen med andre. Barnets identitet og selvfølelse utvikles, samtidig som barnet får satt sine egne oppfatninger, verdier og normer på prøve i møte med de andre barna.
I forhold til dette med psykisk helse støtter i oss veldig til Line Melvold og Styd kommunikasjon som har sett på dette med lek og hvordan barnas mulighet til lek påvirker barnas psykiske helse i en positiv retning. De sier i sin bok "Barn er budbringere" følgende:
- Lek skaper trivesel, fryd entusiasme, spenning, nysgjerrighet og utfordring
- Lek utløser dopamin som igjen gir en opplevelse av velvære
- Lek reduserer stress og styrker stressresponssystemet
- Lek styrker tilhørighet, samhold, fellesskap og relasjoner
- Lek utvikler hjernen
- Lek ivaretar medvirkning, meninsskaping og autonomi
Vi jobber også med "Mitt Valg" som er et program med temaer knyttet til psykisk helse utviklet av Lions. Programmet bygger på "De 7 psykiske helserettighetene" av Arne Holte.
Med MITT VALG øver barn på å bygge vennskap, håndtere tanker og følelser, sette grenser for seg selv og respektere andres grenser og å etablere gode levevaner i trygge omgivelser. Systematisk og langsiktig bruk av MITT VALG gir barn gode sosioemosjonelle ferdigheter, økt selvrespekt og en god psykisk helse.