Lek er den dominante aktivteten for barn og skal også være den dominante aktiviteten i barnehagen vår.
Ulike perspektiver ligger til grunn for hvorfor lek skal prioriteres som den grunnleggend aktiviteten, men når vi her snakker om lek, støtter vi oss til FN's definisjon av lek som sier følgende om lek:
"Lek er enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av bana selv, som finner sted når og hvor muligheten oppstår".
Leken er barns hovedarena for læring, i lek gjør barn erfaringer, utforsker, prøver og feiler. Der finner barn hverandre og vennskap utvikles. Barna får prøve ut ulike roller og får trening i å fungere sammen med andre. Barnets identitet og selvfølelse utvikles, samtidig som barnet får satt sine egne oppfatninger, verdier og normer på prøve i møte med de andre barna.
Line Melvold og Styd kommunikasjon er vår inspirasjonskilde i forhold til barnas frie lek og de peker på hvordan barnas mulighet til lek påvirker deres psykiske helse i en positiv retning:
- Lek skaper trivesel, fryd entusiasme, spenning, nysgjerrighet og utfordring
- Lek utløser dopamin som igjen gir en opplevelse av velvære
- Lek reduserer stress og styrker stressresponssystemet
- Lek styrker tilhørighet, samhold, fellesskap og relasjoner
- Lek utvikler hjernen
- Lek ivaretar medvirkning, meninsskaping og autonomi
Vi jobber også med "Mitt Valg" som er et program med temaer knyttet til psykisk helse utviklet av Lions. Programmet bygger på "De 7 psykiske helserettighetene" av Arne Holte.
Med MITT VALG øver barn på å bygge vennskap, håndtere tanker og følelser, sette grenser for seg selv og respektere andres grenser og å etablere gode levevaner i trygge omgivelser. Systematisk og langsiktig bruk av MITT VALG gir barn gode sosioemosjonelle ferdigheter, økt selvrespekt og en god psykisk helse.